اطلاعیه :

در چند روز اخیر کنفرانس زن،معماری و شهر ، دست خوش حاشیه های عجیبی شده است که برخی ابهامات و تصورات غلط را پیرامون این کنفرانس موجب شده ، از این رو برای روشن شدن برخی از ابهامات موجود و ارج نهادن به نظرات عزیزانی که لطف فرموده و به منظور بهبود هرچه بهتر کنفرانس مذکور ، ما را مورد انتقادات خود قرار داده اند ، پاسخی ، هرچند کوتاه ، اما کافی در جواب آن بزرگان در اینجا قرار میدهیم.

کنفرانس ملی زن ،معماری و شهر در دو پنل جنسیت و فضا ، و حرفه و زن تشکیل خواهد شد، مباحث و محور های تعیین شده برای پنل اول ، متاسفانه برخی را به موضوع معماری جنسیتی معطوف ساخته ، که این نکته به دلیل رویکرد کنفرانس کاملا بی اساس و پایه بوده است ؛ چراکه اساتید معتبر معماری ، شهرسازی و جامعه شناسی ( پرویز پیران ، مسرت امیر ابراهیمی ، مینوش صدوقیان زاده ، نیره طهوری ، شادی عزیزی و … ) در پنل اول ( جنسیت و فضا ) ، تنها به بررسی رویکرد های گوناگون فضا های شهری و خانگی در موجهه با جنسیت میپردازند ، تا اتفاقا بتوان خصوصیات مرتبط با کد ها واستاندارد های جنسیتی  را هرچه بیشتر شناخت و و رهیافتی برای تعدبل وعبور از آن یافت . علاوه بر آن ، ذکر این نکته خالی از لطف نمیباشد که در این پنل پس از شناخت موضوع مذکور و ارائه راه حل برای از میان بردن مشکلات موجود ، سعی داریم تا حضور مدیران شهری ودولتی ( معاونت ریاست جمهوری ، شهرداران سابق مناطق تهران ، مشاوران شهردار تهران و … ) را مغتنم شمرده و قدمی در راه بهبود مشکلات احتمالی موجود برداریم.

این موسسه از منتقدین عزیز که به حق ، با انتقادات خود به بار علمی هر فعالیتی ، در هر عرصه ای میافزایند ، درخواست مینماید تا با نگاهی عمیق تر و خودداری از هرگونه تعصب ، فعالیت هایی از اینگونه را به دقت بررسی نموده و نظرات خود را حتما با ما و کارشناسان ما در میان بگذارند تا با دوری از جو سازی های بیهوده ، بتوان به بهبود شرایط کمک کرد .

در پنل دوم کنفرانس زن،معماری و شهر نیز که به حرفه وزن میپردازد ، اساتید برجسته معماری و شهرسازی ( گیتی اعتماد ، رامبد ایلخانی ، فریار جواهریان ، الهه رادمهر ، فرح حبیب ، صدر اعضم نوری ، حامد مظاهریان ، حمید رضا موسوی و …)، به بررسی و ارائه راه حل برای رویکرد های گوناگون زنان و عرصه های مطبوعاتی ، کار در مهندسین مشاور ها ، مدیریتی ، دانشگاهی و … میپردازند.

موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران ( ققنوس ) ، که به دلیل کمتر پرداخته شدن به این موضوع ، یکی از اهدافش از این کنفرانس قدر دانی از زنان پر کار و شایسته عرصه معماری ، شهرسازی و پژوهش بود ؛ برای جلوگیری از هر گونه ابهام و حاشیه سازی پیرامون انتخاب فرد مذکور ، تصمیم به ایجاد نظر سنجی گرفت تا با شنیدن صدای جامعه تخصصی و بهره گیری از نخبگان ، به نتیجه ای دقیق و شایسته دست پیدا کند.

در این نظر سنجی اعلام شد تا اسامی دریافت شده میتوانند در لیست قرار بگیرند تا در صورتی که از نظر متخصصان ، قشر معمار جامعه و نخبگان امر ، شایستگی لازم را داشتند ، در کنفرانس مذکور مورد تقدیر قرار بگیرند .

( این نظر سنجی حدود 4 ماه قبل از کنفرانس تشکیل شده است تا با حد اقل 1000 نظر ( در کل ) بتوانیم به نتیجه دقیق و شایسته ای دست پیدا نماییم )

– قابل ذکر است که شناسایی شایستگی اشخاص ، چیزی نیست که تنها متخصصان درباره آن نظر بدهند ، و مطمئنا اعمال نظرات اقشار گوناگونی که با معماری آشنایی نسبی ای هم دارند ، موجب بهبود نتایج خواهد بود؛ چرا که معماری برای مردم است ، نه برای متخصصان !

در آخر ذکر چند نکته خالی از لطف نیست .

– به نظر میاید حضور اساتید برجسته و با تجربه معماری ، شهرسازی و جامعه شناسی و شخصیت های مهم دولتی و … در کنفرانس ملی زن ، معماری و شهر موجب امتنان و دوری از هرگونه نگاه های مبهم جنسیتی و نظرات خام و سطحی خواهد شد.

– امروزه توجه به مسائل مرتبط با شهر و خانه و مواجهه زنان با آن ، و به طور مشخص زنان ، معماری و شهرسازی ، در همه ملت ها با هر نژاد و فرهنگی یکی از راهکار های مشکلات موجود در شهرسازی و معماری هر کشور است.

از این رو در جوامع گوناگون ، همواره سعی شده با ایجاد فضا های آموزشی و پژوهشی در حوزه مذکور ، به بررسی مشکلات ، عوامل و راهکار ها بپردازند . ( به دور از هرگونه مطرح ساختن کلمه مبهمی به نام معماری جنسیتی ! که دستمایه برخی از افراد متعصب ، با نگاه سطحی میشود. )

در صورتی که تمایل به اطلاعات بیشتر درباره موسسه برگزار کننده دارید ، میتوانید از طریق لینک زیر اطلاعات بیشتری کسب نمایید.

( کارگروه جنسیت و فضا در موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران ( ققنوس ) ، به منظور بررسی روابط متقابل جنسیت و فضا و ایجاد راهکار در حوزه مذکور ایجاد شده است )

https://isia.ir/us2

لینک نظرسنجی زن حرفه مند سال در عرصه معماری

https://isia.ir/wac-poll

www.isia.ir/project/women-in-architecture/

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!