از ساعت ۵ عصر جمعه مراسم اختتامیه استارت آپ ویکند تبریز آغاز می شود. مهمترین قسمت این مراسم ارائه ۵ دقیقه ای نهایی تیم ها از روند کاری و پیشرفت هایشان در ۵۴ ساعت گذشته است. در این ۵ دقیقه تیم ها باید بتوانند داوران و سرمایه گذاران را قانع کنند که ایده آنها را بعنوان ایده برنده نهایی انتخاب کنند. ارائه نهایی باید دقیق و برنامه ریزی شده باشد در غیراینصورت می تواند تمام تلاش های تیم در ۵۴ ساعت گذشته را به هدر دهد.

در اولین اسلاید بهتر است لوگو جذابی که در طول ویکند طراحی کرده اید را قرار دهید، خودتان را معرفی کنید و اگر چیزی راجع به اعضای تیم نیاز هست، بگویید.

طرح مشکل

هیچ چیز بهتر از نیست که ارائه خود را با بیان مشکلات شروع کنید. برای اینکه شنونده ها شما را باور کنید می توانید داستان یا تجربه شخصی بیان کنید و عمق فاجعه را شرح دهید. این مشکل به چه کسانی لطمه می زند؟

راه حل

راه حل محصول و سرویس ماست. بعد از اینکه محصولتان را معرفی کردید، Mantra خود را بیان کنید. Mantra جمله یا جملات کوتاهی است که استارت آپ شما را توضیح می دهد و در خاطر نگه می دارد.  بصورت شفاف چیزی را که به مشتری ارائه می دهید را بیان کنید و مطمئن شوید که شنونده متوجه ارزشی که شما ارائه می دهید شده است.

چطور کار می کند؟

شفاف و گام به گام نحوه کار با سیستم خود را شرح دهید.

  • ورود به سیستم
  • نحوه خرید
  • نحوه پرداخت
  • کاربرهای راضی از خرید
  • و …

نمایش Prototype در این مرحله بسایر تاثیر گذار است. نشان می دهد که در طول دو روز چقدر توانسته اید زیر فشارهای موجود خوب عمل کنید.

بیان حقیفت ها

هرچند ایده شما می تواند خودتان را به خوبی قانع کند ولی باید بپذیرید که هنوز کاملن تست نشده است و پر از فرضیاتی است که می تواند تغییر کند.

ثابت کنید که مشتریانتان شما را می خواهند، سعی کنید با آنها و شرکای کلیدی خود حتمن صحبت کنید. اگر میخواهید بیشتر داوران را تحت تاثیر بگذارید نظر مشتریان را از قول خودشان بگویید و اینکه حاضرند برای سرویس شما چقدر پول بدهند؟

چطور پول در میاورید ؟

مدل کسب و کار خود را به دقت و با جزییات کامل شرح دهید.

جریان اصلی درآمد شما از کجا ناشی می شود؟

جریان مخارج و درآمد ها را به دقت مشخص کنید و اگر ممکن بود به شکل یک دیاگرام آنها را نمایش دهید.

بازار هدف

مشتری شما کیست؟ – راجع به شخصیت مشتریان خود بگویید

اندازه بازار هدف شما چقدر است؟ – چگونه این میزان را بدست آورده اید؟

رقبای شما چه کسانی هستند ؟ – چرا شما فکر می کنید که بهتر هستید، فرمول برنده بودن خود را چه می دانید؟

بازاریابی

استراتژی شما برای ورود به بازار چیست؟

چطور قرار است اولین مشتریان خود را بدست بیاورید؟

سعی کنید خلاق باشید، بیشتر سرمایه گذارها ایده هایی را که هزینه ی زیادی برای ورود به بازار می طلبد را دوست ندارند. هر چقدر هم که ایده شما بزرگ باید، باز هم گام های کوچک اولیه برای ورود به بازار نیاز است.

مسائل اقتصادی

داوران را با جدول های پیچیده در اکسل گیج نکنید. همینطور سرمایه گذاران به دنبال اعداد کلیدی هستند :

چقدر پول برای شروع کامل کسب و کار خود نیاز دارید ؟

استراتژی قیمت گذاریتان چگونه است؟

با یک گراف نمایش دهید که چقدر طول میکشد تا کسب و کار شما خرج های خود را کاهش دهد و به سود دهی برسد؟

اسلایدی که بترکاند

با یک حرکت خلاقانه ثابت کنید که آماده ترکاندن هستید (You are ready to ROCK) !

در چند جمله می توانید اشاره کنید که مدل کسب و کار دقیقی داشته اید، نیاز را می دانید و X مقدار سرمایه برای شروع به کار نیاز دارید.

ارائه نهایی شما باید خلاقانه باشد. فرد مناسب را از بین اعضای تیم برای اینکار انتخاب کنید و تا حد امکان محتوای کامل ارائه دهید.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!