استارت‌آپ ویکند، رویدادی آموزشی است که به تازگی با استقبال زیادی از سوی علاقه‌مندان رو به رو شده است. برای آشنایی شما با این رویداد خاص و به بهانه استارتاپی که تا چند روز دیگر در تهران و با محتوای موبایل و برنامه‌های کاربردی آن برگزار می‌شود، به سراغ یکی از فعالین این حوزه رفتیم تا شما را بیشتر با چند و چون آن آشنا سازیم.

۱- لطفا یک بیوگرافی کوتاه درباره خود و فعالیت‌هایتان در این حوزه بیان کنید.

اشک فتحی هستم، حدود 8 سال سابقه کار در حوزه کارآفرینی و استارت آپ‌ها را دارم. 3 سال در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئول نظارت و ارزیابی پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد کشور بودم. 4 سال هم به عنوان معاون فناوری در مرکز رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات تهران همکاری کردم. پس از آن به اتفاق دوستان، استارت آپی در حوزه بازی‌های یارانه‌ای راه انداختیم که هنوز هم به کار خود ادامه می‌دهد. در کنار آن چند ماهی است با کانون کارآفرینی ایران همکاری می‌کنم.

۲- استارتاپ ویکند چیست و توسط چه کسی (و یا کسانی) برگزار می‌شود؟

استارت آپ ویکند در حقیقت یک رویداد آموزشی برای افراد است. به عبارت دیگر ورودی این رویدادِ آموزشی افرادی هستند که ایده‌ای خلاقانه برای راه‌اندازی یک کسب و کار در ذهن دارند و می‌خواهند آن را عملی کنند. در استارت آپ ویکند این افراد به صورت یک کارگاه سه روزه عملا راه اندازی کسب و کار و حتی تولید محصول اولیه را تمرین می‌کنند. تیم می‌سازند و مسابقه می‌دهند. البته در کنارشان مربیانی که خود کار آفرینانی با سابقه و افراد آشنا با بازار هستند نیز قرار دارند که به آن‌ها کمک می‌کنند.
برگزاری استارت آپ ویکند توسط گروه‌هایی از افراد علاقه‌مند و داوطلب که آموزش‌های خاصی را دیده‌اند در سراسر دنیا برگزار می‌شود.

۳- آیا به غیر از تهران، این برنامه در شهرهای دیگری از کشور نیز اجرا شده و یا خواهد شد؟

بله، این رویداد نزدیک به 1100 بار در حدود 500 شهر دنیا طی چند سال اخیر برگزار شده است. در ایران هم بعد از برگزاری چهار دوره موفق در تهران، یک دوره موفق در بیرجند برگزار شد و تا پایان سال نیز گروه‌های برگزار کننده علاقه‌مند و داوطلب در شهرهای مشهد، اصفهان، شیراز، بابلسر و اهواز، حداقل یک‌بار این رویداد را برگزار خواهند کرد.

۴- چه هدفی را از برگزاری آن در کشورمان دنبال می‌کنید؟

در حقیقت کارکرد رویدادهای این چنینی در تمام دنیا آموزش کار آفرینان و آشنایی آن‌ها با کار آفرینان دیگر، سرمایه گذاران، مشتریان و بازار است. در ایران هم لازم است کار آفرینان در استارت‌آپ ویکند به جز یادگیری مهارت‌های بسیار ویژه و کاربردی در مسیر کار آفرینی‌شان، با یکدیگر نیز آشنا شوند و متوجه گردند که تنها نیستند. این خود باعث می‌شود که تردیدشان در قبول ریسک و شروع مسیر کار آفرینی کمتر شود.
از طرفی کار آفرینان در کوتاه‌ترین زمان، در یک آخر هفته، می‌توانند مسیر دقیقی را برای شناسایی بازار و مخاطب خود طی کنند و با فرآیند طراحی کسب و کار آشنا شوند. کارگاه فشرده‌ای که پیش از این در ایران وجود نداشت.

۵- آیا آن استقبالی که انتظار داشتید، از این برنامه شده است؟

بله، حتی فراتر از انتظار، به طوری که صاحبان ایده و کار آفرینان از دو هفته قبل از شروع رویداد تمام بلیط‌ها و ظرفیت‌ها را پر می‌کنند. افراد زیادی را هم می‌شناسم که در دو یا حتی سه رویداد شرکت کرده‌اند. این به آن معنی است که افراد از هر بار حضور در این رویدادهای آموزشی چیز مفید و جدیدی یاد می‌گیرند. امیدواریم بتوانیم تعداد استارت‌آپ ویکندها را در کشور بیشتر کنیم تا افراد بیشتری بتوانند از آن بهره‌مند شوند.

۶- آیا این کار از لحاظ مالی، درآمدی نیز برای برگزار کنندگان آن دارد؟

درآمدی ندارد و قرار هم نیست داشته باشد. رویدادهای این چنینی برای بالفعل کردن کارآفرینان بالقوه است. نگاه درآمدی به این رویدادها باعث انحراف از رسالت اصلی آن می‌شود. البته شرکت کنندگان برای شرکت در استارت‌آپ ویکند هزینه ثبت نامی را پر داخت می‌کنند که صرف پذیرایی و امکانات مورد نیاز در روزهای برگزاری می‌شود.

۷- نهادهای دولتی و نیمه دولتی در برگزاری این استارت‌آپ، حمایتی از شما داشته‌اند؟ چه انتظاری از این نهادها دارید؟

حمایت مستقیم و غیر مستقیم داشته‌اند. دانشگاه‌ها، شهرداری‌ها، فرهنگسراها، صندوق‌های سرمایه گذاری، پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشدِ متعددی در اجرای این رویدادها حمایتمان کردند. پر واضح است که موفقیت رویداد استارت‌آپ ویکند بدون حمایت نهادهای دولتی و نیمه دولتی امکان پذیر نیست و البته انتظار می‌رود با توجه به نمایان شدن خروجی‌ها و مزایای این رویداد، حمایت‌های بیشتری از استارت‌آپ ویکندهای آینده توسط نهادهای مرتبط داشته باشیم.

۸- بزرگ‌ترین چالشی که در برگزاری این چنین برنامه‌هایی در پیش روی شما قرار دارد، چیست؟

مهم‌ترین چالش به نظر من حفظ روحیه کار آفرینی و ارتباط بین هم گروهی‌ها با یکدیگر و حتی با مربیان پس از اتمام استارت‌آپ ویکند است. سه روز کار گروهی فشرده و آموزنده باعث می‌شود کار آفرینان درگیر شدن با بازار و پیدا کردن الگوی صحیح کسب و کار و مشتریان هدف را پیدا کنند اما نباید پس از اتمام رویداد، شرکت کنندگان به زندگی روزمره قبلی برگردند، طبیعی است که روحیه جنگندگی و آموزه‌هایی که در این سه روز یادگرفته‌اند، باید در روز های بعد از استارت‌آپ ویکند نیز در زندگی‌شان تغییراتی ایجاد کند تا بتوانند ریسک کار جدیدشان را خیلی حساب شده بپذیرند و کار آفرین موفقی شوند.

۹- آیا مسایلی همچون تحریم‌ها و مشکلات سیاسی، در کار شما و برگزاری چنین سمینارهایی تاثیر گذار است؟

خیلی کم! مزیت استارت‌آپ ویکند این است که یک استاندارد جهانی را همراه دارد ولی به هیچ وجه به مسایل سیاسی بین کشورها مربوط نمی‌شود. جالب است بدانید کارآفرینان موفق استارت‌آپ ویکند در قالب برنامه‌های هفته جهانی کارآفرینی (GEW) به بازارها و حامیان جهانی نیز مرتبط می‌شوند. هفته جهانی کارآفرینی (GEW) برای اولین بار در ایران در آبان امسال هم‌زمان با 131 کشور جهان برگزار می‌شود که شامل رویدادهای متنوعی در سراسر کشور (نظیر استارت‌آپ ویکند در سه شهر ایران) است.

۱۰- چه تفاوت‌هایی بین استارتاپ ویکند تهران با نمونه‌های جهانی آن وجود دارد؟

کلیات رویداد استارت‌آپ ویکند در تمام دنیا یکسان و استارندارد است اما بدیهی است که هر منطقه از دنیا بر اساس نیازهای کارآفرینان و بازار منطقه‌ای تغییرات جزیی هم دارند. به عنوان مثال با توجه به موج عظیم تلفن‌های همراه هوشمند در ایران، استارت‌آپ ویکند 23 تا 25 مرداد ماه در تهران به نرم‌افزارهای موبایل و گوشی‌های همراه هوشمند اختصاص یافته است.

۱۱- با توجه به سوابقی که شما در حوزه وب فارسی دارید و بیشتر با جشنواره وب‌ایران شناخته شده هستید، خودتان استارت‌آپ ویکند را ترجیح می‌دهید یا جشنواره وب ایران را؟

به نظر من نمی‌توان این دو رویداد را با هم مقایسه کرد. استارت‌آپ ویکند و جشنواره وب ایران کارکردهای مشابهی ندارند. جشنواره وب ایران به عنوان گسترده‌ترین و جامع ترین جشنواره وب در سراسر کشور به بالا بردن کیفیت و میزان مقبولیت ساخته‌های مهندسین، برنامه نویسان، طراحان و حتی خواسته‌های کاربران در فضای اینترنت می‌پردازد و بستری برای رقابت و ارتقای این فضا فراهم می‌کند. از طرف دیگر استارت‌آپ ویکند یک کارگاه آموزشیِ سه روزه است که تلاش دارد تا نوآوری و کسب و کار کار آفرینان در بازار پایدارتر باشد و میزان موفقیت کار آفرینان بالا رود. البته قطعا ارتباطات این دو رویداد طوری طراحی شده که مخاطبین بتوانند در ابعاد مختلف و بر پایه فضای رقابتی و اخلاقی موفق شوند.

۱۲- و سخن پایانی؟!

از شما دعوت می‌کنم به جای خواندن مصاحبه من، از وقت‌تان استفاده‌های بهتری کنید! آستین بالا بزنید، از دفتر کار خود بیرون بروید و  با دنیای واقعی و جهانی کسب و کار اینترنتی آشنا شوید. این فلسفه اصلی استارت‌آپ ویکند است. ضروری‌ترین مهارت‌های موفقیت را با انجام آن یاد می‌گیرید نه با خواندن درباره آن.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!