13763

تمرکز اصلیِ اولین دوسالانه معماری تهران، بیش‌تر روی نهادهای مردمی و مستقل در حوزه معماری خواهد بود. دولت فقط سعی می‌کند از انجمن‌ها و مراکز مردم‌نهاد مختلف معماری که در کشور فعالیت دارند، حمایت کند.

حامد مظاهریان گفت: « تمرکز اصلیِ اولین دوسالانه معماری تهران، بیش‌تر روی نهادهای مردمی و مستقل در حوزه معماری خواهد بود. دولت فقط سعی می‌کند از انجمن‌ها و مراکز مردم‌نهاد مختلف معماری که در کشور فعالیت دارند، حمایت کند.»

دبیر دو سالانه در بازدید از این رویداد که در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) برگزار می‌شود، گفت: «دوسالانه معماری تهران حاصل اندیشه‌ها و تفکرات جمعی از متخصصان این حوزه در دو سال گذشته بوده است. خوشحالیم که پس از دو سال زحمات به بار نشسته و آرزوی بخشی از جامعه معماری به واقعیت پیوسته است. هر چند در ابتدای راه قدم‌های کوچکی برداشته‌ شده، اما امیدواریم با استفاده از تجربه اولین دوره برگزاری، در سال‌های آینده گام‌های استوارتری برداشته شود تا بتوانیم یک برند را به شهر تهران اضافه کنیم.»

وی افزود: «دوسالانه معماری تهران باید حضور جدی بین‌المللی را هم داشته باشد. البته این رویداد باید بتواند سراسر کشور را درگیر معماری و موضوعات پیرامونش کند تا مرکزی برای تبادل نظریات متنوع در حوزه‌های مختلف معماری فراهم شود.»

دبیر اولین دوسالانه تهران درباره نقش دولت در برگزاری این رویداد نیز عنوان کرد: «از ابتدا هم قرار بر این بوده که دولت فقط در نقش حامی، بسترهای لازم را برای برگزاری دوسالانه معماری تهران فراهم کند. اما بار اصلی طراحی و اجرای این رویداد بر عهده خود فعالان این عرصه است و آن‌ها باید این بار را بر دوش بکشند. تمرکز اصلی هم در اولین دوسالانه تهران، بیش‌تر روی نهادهای مردمی و مستقل در حوزه معماری است و دولت فقط سعی می‌کند از انجمن‌ها و مراکز مردم‌نهاد مختلف معماری که در کشور فعالیت دارند، حمایت کند.»

مظاهریان ضمن بیان این نکته که دوسالانه تهران می‌تواند طی سال‌های آینده به یک جریان در حوزه معماری بدل شود، اظهار داشت: «این دوسالانه می‌تواند مثل بقیه تحولات و اتفاقاتی که در شهر می‌افتد، تأثیرات خود را بگذارد. معمولاً اتفاقات این‌چنینی نیازمند طی شدن یک دهه فعالیت است تا بتوان درباره برگزاری آن و تأثیراتش به قضاوت نشست.»

او در پایان ضمن اشاره به این که دوسالانه تهران رویدادی پویا خواهد بود، گفت: «در دوسالانه معماری تهران هدف این است که در طی سال برگزاری نمایشگاه دائمی برپا باشد و بخش‌هایی از آن در طول زمان تغییر کند تا مخاطب با هر بار مراجعه بتواند با پروژه‌های تازه روبه‌رو شود و حرف جدیدی بشنود. طی این مدت هم مجموعه‌هایی به نمایشگاه اضافه می‌شوند و مجموعه‌هایی هم بعد از نمایش کامل، جای خود را به پروژه های جدید خواهند داد. این روند کمک می‌کند که دوسالانه معماری تهران تبدیل به یک اتفاق و رخداد زنده، فعال و پویا بشود.»

اولین دوسالانه معماری تهران به دبیری دکتر حامد مظاهریان، به همت معاونت مسکن و ساختمانِ وزارت راه و شهرسازی، شامل نمایشگاه‌های هنری، چیدمان، نمایشگاه‌های شهری، سمینار و کارگاه، از ۲۵ اردیبهشت تا آبان سال ۱۳۹۵ در خانه گفتمان شهر و معماری (خانه وارطان) واقع در میدان فلسطین، خیابان طالقانی غربی، پلاک ۵۱۴ برگزار می‌شود.

علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر از نمایشگاه می‌توانند به سایت www.tehranarchitecturebiennial.org   مراجعه کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!