نام یکی از پروژه‌های معماری ایران در فهرست بیست نامزد جایزه معماری آقاخان به چشم می‌خورد. معماران و دست‌اندرکاران این پروژه در این گزارش درباره ابعاد مختلف پروژه پیرایش و احیای خیابان انقلاب سخن می‌گویند. پروژه‌ای که سال ۹۳ در قالب همکاری مشترک میان یک شرکت معماری و سازمان زیباسازی شهر تهران کلید خورد. این پروژه توانست بخشی از نمای بصری خیابان انقلاب، یکی از اصلی‌ترین خیابان‌های پایتخت ایران را تغییر دهد.

امیر مسعود انوشفر سرپرست پروژه احیای خیابان انقلاب در کنار دو همکارش، عبدالعظیم بهمنیار، سرپرست تیم معماری و محدثه میر دریکوندی، سرپرست تیم مرمت در این پروژه فعالیت دارند.

امیر مسعود انوشفر، معمار و طراح شهری درباره این پروژه می‌گوید: «تهران شهری کهن است که به نوسازی بنیادین نیاز دارد. ما شیوه‌ای را برای نوسازی شروع کردیم که شهروندان هم در آن مشارکت دارند تا بتوانیم با هم کار کنیم. چون مدیران شهری هرگز نمی‌توانند به تنهایی کار نوسازی تهران را انجام دهند.»

مذاکره با شهروندان برای حذف زواید شهری
محدثه میر دریکوندی درباره دشواری‌های پیش روی آنها برای مذاکره و گفت‌وگو با مردم در اجرای این پروژه می‌گوید: «برخی از مشکلات به خاطر برطرف کردن زواید در بناهای خیابان انقلاب به وجود می‌آمد که بسیاری از آنها هم تخلف بود. خیلی‌ها هم به علت عدم آگاهی در برابر تغییر مقاومت می‌کردند. با این حال کار پیش رفت و توانستیم با مذاکره و گفت‌وگو با مردم و کسبه تغییرات سازنده‌ای در بناها ایجاد کنیم.»

عبدالعظیم بهمنیار در همین زمینه تصریح می‌کند: «اهداف ما طراحی بنا با هدف بازگشت به اصالت خود بنا بود. اینکه اثر مربوط به چه دوره‌ای بوده و نیازمند چه تغییراتی است.»

خیابان انقلاب به افزایش گفت‌و‌گو بین مردم کمک می‌کند
یکی از شهروندان که بنایی در راسته خیابان انقلاب را با هدف تخریب و ساخت بنای تازه خریده بود حالا با همراهی کارشناسان این پروژه و مرمت همان سازه قدیمی به نتایج مثبتی رسیده است.

او می‌گوید: « ساختمان را برای خراب کردن خریدیم اما با تغییر فکری که در ما به وجود آمد حالا این بنا هم هم زیبا شده و هم از نظر درآمدی تغییری برای ما به وجود نیامد.»

حامد رضایی، معاون فنی سابق سازمان زیباسازی شهر تهران نیز به اهمیت راسته فرهنگی انقلاب و وجود کافه‌ها در آن برای ایجاد بستر گفت‌وگو میان شهروندان تاکید کرده و می‌گوید: «با توجه به تعداد کافه‌هایی که در این محل راه افتاده، این خیابان محل نشست و برخاست مردم شده و گفت وگوی زیادی شکل می‌گیرد. جامعه ایران به گفت و گو نیاز دارد. این خیابان به افزایش گفت و گو بین مردم کمک می‌کند.»

یکی از گران‌ترین جوایز معماری جهان
تا چندی دیگر تکلیف برنده جایزه معماری آقاخان مشخص خواهد شد. این جایزه یکی از گران‌ترین جوایز معماری در جهان به شمار می‌آید و ارزش آن یک میلیون دلار است. پروژه‌های معماری ارایه شده به بنیاد آقاخان علاوه بر برخورداری از استانداردهای معماری باید نمایانگر حضور پررنگ اسلام باشند.

سازمان زیباسازی شهرداری تهران در وبسایت خود در توضیح و تشریح پروژه مرمت و پیرایش شهری خیابان انقلاب نوشت «پروژه پیرایش و آرام‌سازی پهنه خیابان انقلاب اسلامی با ماموریت آراستگی نما، منظر و پیاده محوری از اردیبهشت سال ۹۳ آغاز شد. پیرایش و حذف زوائد بصری جداره‌ها، شست و شو، پاکیزگی و بهسازی نمای ساختمان‌ها، ساماندهی تابلوهای کسب و کار و اولویت بخشی پیاده بر سواره از جمله اقداماتی است که توسط سازمان زیباسازی در این محور انجام شده است.»

در این گزارش همچنین آمده که در محدوده این پروژه «۵۳ خانه قدیمی ارزشمند داریم که مالکین از ارزش آن بی‌خبر هستند و بعد از مرمت، تازه به ارزش آن پی می‌برند. اکثر مالکان قصد خراب کردن این خانه‌ها و ایجاد ساختمان‌های چندطبقه جای آن را داشتند، اما زمانی که به همت سازمان زیباسازی این خانه ها از زیر غبار درآورده شد، تازه فهمیدند چه ارزشی دارند. الان مالکان اجازه تعویض یک پنجره را هم نمی‌دهند و می‌خواهند که به جای تعویض مرمت شود.»

پروژه خیابان انقلاب و احیای بناهای آن موجب شده که آرامش بصری بیشتری در این بافت شلوغ شهری حاکم شود.

احیای خیابان انقلاب
احیای خیابان انقلاباحیای خیابان انقلاباحیای خیابان انقلاب
احیای خیابان انقلاب
منبع : euronews ، akdn.org

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!