بیستمین نشست بازآفرینی معماری ایران با حضور تعدادی از اساتید برجسته معماری روز دوشنبه 22 دی‌ماه برگزار شد .

به گزارش واحد خبر بنیاد معماری انقلاب اسلامی؛ این نشست که باهدف بررسی معماری آینده برگزار می‌شود به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی و با مشارکت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران در سالن هراتی حوزه هنری برگزار شد .

سید محمد بهشتی؛ معماری سی،چهل سال است که از ده بیرون رفته وخود متوجه نشده و در این مدت معمارانی می‌توانند در کشور فعال باشند که پوست مهندسی عمران به تن کرده باشند وگرنه در شرایط عزلت به سر می برند واین نشان از توجه به کمیت در معماری است در حالی که مهمترین اصل در معماری کیفیت است.

به گزارش واحد خبر بنیاد معماری انقلاب اسلامی،مهندس سید محمد بهشتی استاد دانشگاه وعضو شورای معماری و شهرسازی بم،عضو موسسه فرهنگی ایكوموس ایران ورئیس سابق سازمان میراث فرهنگی در بیستمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی-اسلامی گفت ؛ کمرنگ بودن کیفیت در معماری و شهرسازی و در مقابل بها دادن به کمیت در تمامی ارکان معماری را،  بزرگترین ضربه به معماری دانست که از نیمه دوم دهه چهل تا به امروز با وضع کردن قوانین ومقررات کمی ادامه دارد، وی تمرکز مدیریتی را به حدی در کمیات زیاد دانست که عاملی شده است برای عادت دادن مردم، که تصوری از کیفیت نداشته باشند تا جایی که کمیت زیادتر را به‌عنوان کیفیت می پندارند همانند اینکه  معماری خوب را در سنگ گرانیت ویا در محله الهیه معنا می‌کنند واین کمیتی است که کیفیت را تحت سلطه خود قرار داده است. 

استاد  بهشتی کم‌توجه‌ی به معماری را در چهل سال اخیر یادآور شد و ادامه داد؛ معماری سی،چهل سال است که از ده بیرون رفته و خود متوجه نشده و در این مدت معمارانی می‌توانند در کشور فعال باشند که پوست مهندسی عمران به تن کرده باشند وگرنه در شرایط عزلت به سر می‌برند و این نشان از توجه به کمیت در معماری است درحالی‌که مهمترین اصل در معماری کیفیت است.

وی در آخر گفت؛ در همه جای دنیا نظام معماری نظامی مستقل است حال‌آنکه  نظام معماری ما با نظام‌مهندسی تلفیق‌شده است درصورتی‌که این دو موضوعی متفاوت دارند، به طور کل باید به رسمیت شناخت که در معماری کیفیت بر کمیت اولی‌تر است

در ادامه دکتر منصور فلامکی چهره ماندگار معماری و شهرسازی، استاد پژوهشگر و مؤلف برجسته، از سوي “وزارت مسكن و شهرسازي” و “سازمان ميراث فرهنگي، جهانگردي و صنايع دستي كشور”و مولف چندین کتاب در حوزه معماری و شهرسازی آزادی وآزادگی رادو اصل مهم در معماری دانست وگفت؛ معماری ذاتاً دارای دو خصیصه است آزادگی و آزادی که در آفرینش فضای معماری از این دو خصلت استفاده می‌شود حال‌آنکه در شصت سال گذشته هیچ معماری به سبک نقد اثری خلق نکرده است و از سوی دیگر حکومت هر وقت بخواهد می‌تواند حمایت کند و یا در هرزمانی دست از حمایتش بردارد و این مسیری است که امروز در معماری طی می‌شود درصورتی‌که معماری در هرلحظه از زندگی اگر بر آزادی استوار نباشد هرگز نمی‌تواند نقش مؤثری داشته باشد چراکه یک بنا با خلوص و نیتش مشخص می‌شود.

استاد پیشکسوت معماری ایران صحبت های خود را اینگونه به پایان رساند؛ معماری حق ندارد حکم گذاری کند میان خود و فضای معماری، به‌طور کل باید بگویم که اگر تضمین شود که دو ویژگی آزادی و آزادگی در معماری وجود دارد می‌توانیم به معماری مطلوب نزدیک شویم

دکتر گیتی اعتماد استاد دانشگاه، نایب رئیس انجمن صنفی مهندسان مشاور معمار و شهرسازی،عضو هیات امناء انجمن مفاخر معماری ایران ومولف کتاب های متعدد شهرسازی و معماری رسیدن به معماری مطلوب را وابسته به دو عامل آموزش و کارفرما دانست و در توضیح آن گفت؛ این‌همه دانشکده معماری نمی‌توانند اساتید مجرب و باتجربه ایی را برای آموزش داشته باشند و از سوی دیگر با ازدیاد این‌همه دانشکده معماری آموزش فرهنگ معماری به حاشیه کشیده می‌شود، بنابراین قبل از آزادی در معماری باید آگاهی باشد، عامل دوم یعنی کارفرما و یا متقاضیان هستند که نقش بسزایی در ایجاد معماری دارند چراکه معماران بر اساس خواسته‌های کارفرمایان طراحی می‌کنند پس آگاهی این قشر از متولیان معماری بسیار مهم است که به دنبال معماری مطلوب باشند که در این مقوله رسانه نقش بسیار مهمی را از دوران کودکی خواهد داشت.

در ادامه نشست بهرام فریور صدری مترجم كتاب طرح ریزی در سیوسیتی (آمریكا) مولف ومترجم مقاله هایی درباره برنامه ریزی ملی در لهستان؛ صحبت‌های خود را با تعریف از فضا آغاز کرد و گفت؛ منظور من از معماری تعریف فضا در مقیاس خرد و کلان است مفهوم فضا و چگونگی خلق آن تبلور فضای فرهنگی جامعه است، فرهنگ جامعه اگر توسعه‌یافته و زیبا باشد معماری آن جامعه نیز در راستای فضای جامعه قابل‌قبول و شایسته خواهد بود و اگر جامعه ایی سوداگر و مشوش باشد فضای خلق‌شده در آن جامعه نیز دچار تشویش و نابسامانی خواهد شد، اکنون در جامعه ما معماری نشانگر فرهنگ جامعه است که مفهومی گسترده از گذشته، حال، هویت،اعتقادات،رفتار و….. را شامل می‌شود که تمامی ارکان فرهنگ را در معماری جامعه می‌توان مشاهده کرد. وی همچنین اصول معماری گذشته با زبان امروز را در مقابل استفاده از معماری مدرن موفق‌تر دانست.

غلامرضا اسلامی استاد و هیئت علمی دانشگاه تهران، سرپرست آموزش معماری دانشگاه تهران نیز درادامه بحث چگونگی آینده معماری ایرانی – اسلامی با ارائه مدل‌های مختلف مشکل اساسی در معماری را فقدان مدل‌های مفهومی دانست که این مدل‌ها در گام بعد می‌توانند به سیاست و برنامه منجر شوند و درنهایت به مرحله اجرا برسند.

وی اولین مرحله برای رسیدن به سندی جامع در معماری را گذر از چیستی و رهایی از این سؤال دانست چراکه سال‌ها است معماری ما درگیر این مقوله از معماری است که به‌صورت مای مختلف نیز به پاسخ رسیده است، امروز دو عنصر چگونه؟ و با چه کیفیتی؟ در معماری ما باید موردبررسی قرار گیرد.

این استاد دانشگاه؛ آموزش، استانداردسازی در ساخت‌وساز، برنامه‌ریزی اقتصادی را در برنامه‌ریزی مای شهری واجب دانست که بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

مهندس پرویز طلایی استاد دانشگاه ،عضو انجمن مفاخر معماری ایران وعضو هیات مدیره موسسه مطالعات منظر پایدار؛ از دیگر اساتید شرکت کننده در این نشست با اشاره به چشم‌انداز حوزه مای دیگر همانند سیاست، اقتصاد، قبل از پرداختن به چشم‌انداز معماری را لازمه تدوین سند دانست.

وی در ادامه کنترل هجوم سرمایه‌گذاری به سمت ساخت‌وساز را واجب دانست که در ابتدای کار می‌تواند بسیار تأثیرگذار باشد

 دکتر زمانی از دیگر شرکت‌کنندگان در این نشست؛ برخی برخورد مای دولتمردان با دانشمندان نخبگان علمی که منجر به سرخوردگی و عدم فعالیت این افراد در جامعه می‌شود را  بسیار  در داور خواند و در ادامه وی ایجاد فضای گفتگوی سالم میان معماران را در مسیر رشد معماری لازم دانست .

این استاد عوامل رشد معماری در جامعه امروز را اصلاح در نظام آموزشی معماری، آموزش دادن تحقیقات گروهی، توجه به زبان وابزارهای معماری و در آخر پرداختن به معماری به‌عنوان دانش جمعی و شعور اجتماعی  بشمار آورد

در آخر این نشست مهندس روزرخ پرداختن به سند جامع معماری را به‌صورت سیستماتیک و تشکیلاتی دانست چراکه ازنظر وی یک چشم‌انداز باید قابل‌اندازه‌گیری باشد به صورتی که با دادن پارامترهایی در دوره بیست‌ساله قابل‌اندازه‌گیری باشد.

وی در ادامه وجه کمی را در ساخت‌وساز مقدم بر کیفیت دانست چراکه ازنظر ایشان کیفیت معماری  در ذات معمار است و کمیت در اختیار حاکمیت بنابراین سندهایی همانند سند چشم‌انداز با بخش کمی معماری سروکار دارد .وی در نظر گرفتن قانون جامع کشور را برای تدوین چنین سندی مهم دانست که در این مسیر قانون‌شکنی صورت نپذیرد.

روزرخ در آخر نکات مهمی را که در این سند می‌تواند نقش‌آفرین باشد موردتوجه قرارداد و گفت؛ برای رسیدن به هدف نهایی یعنی ساماندهی معماری شهرها باید بخش مای دیگر که در شهرسازی و معماری دخیل هستند موردتوجه قرار گیرند، از دستاوردهای بین‌المللی در این مسیر بهره برد، کمیته مای کار منظم و مشخص تشکیل شود با زمان‌هایی متناوب، که البته باید یادآور شد این هدف در طول مدت کوتاه میسر نخواهد شد چراکه زمان طولانی برای پخته شدن طرح نیاز است،قانون جامع معماری و شهرسازی کشور باید سرلوحه قرار گیرد،در برنامه ششم باید دستگاه مای حاکمیتی مکلف به پاسخگویی به نهادهای معماری باشند و همچنین چشم‌انداز باید با همکاری نظام و نهادهای صنفی انجام پذیرد .

گفتنی است بیستمین نشست بازآفرینی معماری ایرانی باهدف پرداختن به آینده معماری ایران با نگاهی تخصصی‌تر با حضور اساتید پیشکسوت معماری ایران به همت بنیاد معماری انقلاب اسلامی و مشارکت موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران برگزار شد.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!