چندی است که یکی از نهاد های مرتبط با معماری و شهرسازی  وابسته به  حکومت ؛ در صدد تدوین سند چشم انداز آینده معماری ایران برآمده است که سعی دارد با رویکردی تخصص محور و اجتناب از نیل به سمت و سوی سطحی نگر به جامعه معماری کشور ، سندی جامع در راستای نیل جامعه معماری ، به شرایط مطلوب ، تهیه و به سازمان های ذی ربط پیشنهاد و ارائه دهد.

  و از این رو این نهاد ،  موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران ( که موسسه مستقل تحقیقاتی است )  را به مشارکت طلبیده تا بتواند نظرات ، ایده ها و نقد های جامعه نخبه معماری و شهرسازی کشور را در متن این سند مشارکت دهد و بستر ایجاد یک چشم اندازه مطلوب را با مشارکت نخبگان معماری کشور فراهم آورد.

بر این اساس ، موسسه مطالعات راهبردی معماری پس از بررسی شرایط تدوین سند ، و کسب اطمینان از رویکرد نهاد مذکور ( بنیاد معماری انقلاب اسلامی به ریاست دکتر امیر محمد خانی  ) در جهت اجتناب از نیل سند چشم انداز آینده معماری ایران به هر گونه مناسبت های خارج از حیطه حرفه ای ، تخصصی  و مطلوب در سطح جامعه ، بستر مشارکت و گفتمان نخبگان معماری و شهرسازی کشور را فرآهم آورد .

در این جهت سلسله نشست هایی پیرامون محور مورد بحث ( تعیین چشم انداز آینده معماری ایران ) ، تدوین و در بازه زمانی کوتاه مدت به اجرا میرسد.

در راستای چگونگی روش تدوین سند و مشارکت جامعه معماری ، بررسی های متعددی صورت گرفت ، که  در نهایت به صورت زیر اتفاق خواهد افتاد :

–       فاز نخست :  جمع آوری نظرات معماران ، شهرسازان و دیسیپلین های مرتبط در جهت موضوع کلی چشم انداز آینده معماری ایران و محور های پیشنهادی از قبیل بازآفرینی معماری ایران در جامعه مدرن ، فرآیند تولید ( تولید ، نظارت ، اقتصاد ) ، سیاستگذاری و قوانین ، آموزش و معماری ، رسانه و ….

–        فاز دوم    : تدوین ، تحلیل و دسته بندی نظرات گرد آوری شده به روش دلفی ( روش دلفی عمدتاً با هدف کشف ایده‌های نوآورانه و قابل اطمینان و یا تهیه اطلاعاتی مناسب به منظور تصمیم گیری است که عمدتا در آینده پژوهی از آن استفاده میگردد )

–        فاز سوم  : تدوین استراتژی ها و روش های میل به سند چند برگی تهیه شده در راستای چشم انداز آینده معماری ایران با توجه به تنایج بدست آمده از تحلیل ها و برگزاری گفتمان های تخصصی در طرح سوال های جزئی بیرون آمده از گفتمان نخبگان معماری و شهرسازی در فاز نخست .

همچنین قابل ذکر است که :

1-     سعی شده است از نظرات موافق و مخالف در جهت های گوناگون از جامعه نخبه معماری استفاده گردد.

2-     بدیهی است که نظرات و ایده های مستنتج از نشست های فاز نخست ، بدون هیچگونه کم یا زیاد شدن ، به اسم حقیقی افراد در نسخه پشتیبان سند مذکور ارائه خواهد گردید.

3-     متصدیان دبیرخانه تنظیم سند چشم انداز آینده معماری ایران ، هیچگونه دیدگاه سطحی نگر  در رابطه با تنظیم آن سند نداشته و مسئله کلی را تنها تدوین چشم انداز آینده مطلوب معماری ایران ( بدون اصطلاحات رایج  ) بیان کرده اند ؛ که البته بهره گیری از مفاهیم و محتوای اصیل معماری گذشته ایران ( قبل و بعد از دوره شروع دین مبین اسلام ) از اولویت های این چشم انداز خواهد بود.

موسسه مطالعات راهبردی معماری ایران از همه شما دعوت به عمل میاورد تا در صورت داشتن هرگونه پرسش در حوزه موارد طرح شده و سند چشم انداز آینده معماری  ، پرسش مورد نظر خود را به ایمیل  pr@isia.ir   ارسال نمایند ، تا نقطه نظرات و پرسش های شما عزیزان ، به سمع مسئولان ذی ربط برسد و در صورت لزوم پاسخ موارد مطروحه ارائه گردد.

به امید به ارمغان آمدن جامعه ای مطلوب برای معماری و شهرسازی ایران عزیز 

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!