هفته‌ی آخر مهرماه پیتر ترامر برای برگزاری درسگفتارِ «معماری سوم» به ایران می‌آید.

«کانون معماران معاصر» به همراهی پویان روحی مدتی‌ست در فکر دعوت از اساتید مدارس مختلف معماری مانند، سای‌ارک، پرت و … به تهران جهت آشنا شدن معماران و دانشجویان معماری ایران با جریانات و اندیشه‌های معاصر دنیا در حوزه‌ی معماری و نزدیک کردن جامعه معماری ایران به گفتمان معماری روز دنیا است. در همین راستا «کانون معماران معاصر» در اولین سری از مجموعه درسگفتارها و سخنرانی‌ها، در تاریخ 27اُم و 28اُم مهرماه، میزبان پیتر ترامر معمار اتریشی‌الاصل، از اساتید دانشگاه اینسبروک، اشتیدل فرانکفورت و سای‌آرک لس‌آنجلس خواهد بود تا درسگفتاری با عنوان «معماری سوم» و سخنرانی‌ای با موضوع «شهر همچون مولف معماری»  را برگزار کند

به موجبِ نعریفی از تاریخ معماری و شهر که به شکل تاریخِ مجموعه‌هایی از نقابل‌های دوتایی – برون یا درون فضا، پر یا خالیِ ماده، سبکِ پیشامدرن یا مدرن، اقتصاد پیشاسرمایه‌داری یا سرمایه‌داری، فرم یا محتوای شئ- آمده، به تازگی ایده‌ی «سوم» در مباحث اخیر فرهنگی و فلسفی مطرح شده است. این درسگفتار به این موضوع می‌پردازد که چه معماری‌ای می‌تواند معماری سوم باشد؟ چالش‌های این معماری چیست و یک معماری سوم چه شکلی خواهد داشت.

پیتر ترامر متولد اتریش و از شاگردان Gunther Domening بوده که مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه فنی Graze  دریافت کرده و تحصیلات تکمیلی‌اش را در آمستردام ادامه داده است. ترامر در حال حاضر استاد دانشگاه اینسبروک در رشته‌ی طراحی است در عین حال مدیریت هیأت آن (ioud) را نیز بر عهده دارد؛ وی همچنین در حوزه‌ی تدریس و پژوهش با تعدادِ زیادی از مهم‌ترین و پیشروترین دانشگاه‌ها، از جمله سای‌ارک، دانشگاه پنسیلوانیا، اِی-اِی، آنگوانته، موسسه‌ی معماری کاتالونیا1، موسسه‌ی برلاخ2 و … همکاری دارد.photo_2016-10-15_13-48-01

وی در پاسخ به پویان روحی در مورد اینکه چرا ترامر از میان همه‌ی موسسات معماری در سرتاسر جهان، رابطه‌ی خود را با این مدارس و دانشگاه‌های معماری حفظ کرده است، به پیشینه‌ای از دسته‌بندی مدارس در دو نوعِ دانشگاه‌های فنی و مدارس هنرهای زیبا اشاره می‌کند و می‌گوید: « در زمانی که من بزرگ می‌شدم، این نوع مدرسه [مدارس هنرهای زیبا] خیلی رایج نبود. فقط چند نمونه از آن وجود داشت. با اینکه آموزش من در یک موسسه ی فنی بود، اما همیشه به سمت علوم مقدماتی تمایل داشتم. چرا؟ چون همیشه فکر می‌کردم معماری چیزی بیشتر از ارائه‌ی راهکار است. سوال برای من این بود که حالا که معماری تنها ارائه‌ی یک راهکار نیست، پس چیست؟ بنابراین شروع کردم به جستجو به دنبال جاهایی که بتوانند جوابی برای سوال من داشته باشند. بنابراین زمانی که به موسسه ی برلاخ رفتم، به این دلیل نبود که آن را می‌شناختم. بلکه به این خاطر بود که در آن لحظه، تعدادی از معماران هلندی کارهایی می‌کردند که من فکر می‌کردم دارای ایده‌های جدیدی در مورد ساختمان هستند. بنابراین من به رم کولهاس به عنوان رم کولهاس علاقه نداشتم. زمانی که دانشجو بودم و پروژه‌هایش را دیدم، با خودم گفتم اینها ایده‌های جدیدِ معماری هستند. به همین خاطر بود که به هلند رفتم و به همین دلیل است که به اینجا آمدم… ».

علاقمندان می­توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت www.ARCHCA.com مراجعه نموده یا با شماره‌های 021-880932550 و 88364974-021 تماس برقرار کنند.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!