بعد از نوشتن مطلبی با عنوان (بیکاری محصول شرایط فرهنگی است) که در آن به نقش خانواده و آموزش های دوران تحصیل در بیکاری اشاره کرده بودم نقدهایی دریافت کردم که در بیشتر آن‌ها به اوضاع جامعه و شرایط حاکم بر آن اشاره شده و آن را دلیل اصلی بیکاری می‌دانستند و نظرشان این بود که تا شرایط جامعه تغییر نکند طرح‌هایی همچون رویداد استارت‌آپ ویکند بی‌معنی خواهد بود. اما بنده سوالی از این عزیزان دارم و آن اینکه شرایطی که به آن اشاره می‌کنید و آن را مهمترین دلیل بی‌کاری می‌دانید را چه کسی به وجود آورده؟ اصلا شرایط حال و آینده ما را به وجود می‌آورد یا ما به وجود آورنده شرایط هستیم؟ به قول آنتونی رابینز این همان مثل مرغ و تخم‌مرغ است، کدام یک اول بوده؟

اگر با نگاهی بازتر به همین جامعه خود نگاه کنیم مثال‌های فراوانی را می‌یابیم که دست به کارآفرینی زده و به موفقیت هم رسیده‌اند، مگر امثال عظیم‌زاده‌ها ،یا سایت ها و اپ هایی مثل دیجی کالا ، بازار ، بلاگفا و…  در همین شرایط به وجود نیامده‌اند؟
ما باید نوع نگاه‌مان به شرایط را تغییر دهیم نه اینکه منتظر تغییر شرایط باشیم، برای مثال؛ انسان‌هایی که به طور ژنتیکی کوتوله به دنیا می‌آیند برخی خود را تسلیم شرایط کرده و ادامه زندگی را منوط به کمک‌های سازمان‌های بهزیستی می‌بینند ولی بسیاری از این عزیزان هستند که به این شرایط خود به عنوان یک موهبت نگاه کرده و کارهایی که انجامش برای انسان‌های معمولی غیرممکن است، مانند تعمیرات بخش‌هایی از هواپیماهای مسافربری که انسان‌های معمولی امکان دسترسی به آن‌ها را ندارند را بر عهده گرفته و در آن به موفقیت‌های بزرگی دست می یابند. این دو در یک شرایط به دنیا آمده و زندگی می‌کنند اما نوع نگاه آن‌ها به شرایط، زندگی‌های متفاوتی را برای آن‌ها رقم زده. همچنین در کتاب به سوی کامیابی از آنتونی رابینز، به پدری در حال گذراندن محکومیت ابد اشاره شده که دارای دو فرزند است، یکی از آن‌ها راه پدر را ادامه داده و به اتهام قتل در زندان به سر می‌برد اما پسر دیگر در شرایط بسیار خوب و درآمدی بالا و موقعیت اجتماعی عالی زندگی می‌کند، جالب اینجاست که وقتی از این دو برادر سوال می‌شود دلیل این نوع زندگی شما چیست هر دو پاسخ می دهند: پدرمان.

پس این شرایط نیست که آینده ما را می‌سازد بلکه نوع نگاه ما به شرایط موجود آینده ما را به وجود می‌آورد. کافیست ما به کاری که می‌کنیم اطمینان داشته و در به مرحله اجرا در آوردن آن پشتکار به خرج دهیم، اینجاست که قدرت‌های پنهان انسانی‌مان مجال ظهور یافته و قادر به انجام هر کاری خواهیم بود.

امکان ارسال دیدگاه وجود ندارد!